آموزش و تحصیلبازی و سرگرمی

درمان پانیک و هر آنچه درباره آن باید بدانید

نویسنده : تحریریه افق سلامت

تاریخ انتشار: &nbsp۱۴۰۰/۱۲/۱۶

 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

این روزها آنقدر فشار و استرس زندگی مدرن و شهری و مشکلات روزمره در روح و روان افراد رخنه کرده که بسیاری از افراد با فشارهای درونی فراوانی زندگی می‌کنند. فشارهای روحی و روانی درونی گاهی آنقدر زیاد می‌شوند که کنترل اوضاع را از دست فرد خارج کرده و آرامش را از او می‌گیرد. برخی مواقع، درست زمانی که حجم اضطراب و نگرانی در شما افزایش می‌یابد، ممکن است کنترل شرایط را از دست شما خارج کند. 
حمله پانیک اتفاقی است که بسیاری از افراد در طول زندگی خود آن را تجربه می‌کنند. این حمله به صورت ناگهانی برای فرد اتفاق می‌کند و می‌تواند برای مدتی زندگی او را مختل کند. بنابراین درمان پانیک امروزه یکی از مهم‌ترین چیزاهایی است که افراد مبتلا به آن باید درباره آن بدانند.
در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم شما را با علائم و نشانه‌های و روش‌های درمان پانیک آشنا کنیم. اگر دوست دارید درباره درمان پانیک و راه‌های کنترل آن بیشتر بدانید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

برای اینکه بدانید پانیک چیست و درمان پانیک چطور صورت می‌گیرد، بهتر است به چند سوال درباره شرایطی که پانیک برای افراد ایجاد می‌کند پاسخ دهید.
آیا تابه‌حال تجربه ناگهانی اضطراب، ترس و وحشت شدید را داشته‌اید که منبع و سرآغاز آن را ندانید؟ حالتی که ضربان قلب شما را به شدت بالا می‌برد، برای شما تعریق زیادی را ایجاد کرده و نفس کشیدنتان را دچار اختلال می‌کند.
نکته جالبی که درباره حمله پانیک وجود دارد این است که این حملات، گاهی به صورت ناگهانی و در موارد تکرارشونده و قابل پیش‌بینی رخ می‌دهند! برای مثال زمانی که فرد در یک موقعیت خاص مانند صحبت کردن در جمع یا عبور از یک منطقه خاص و … قرار می‌گیرد، ممکن است حمله پانیک را تجربه کند. به همین دلیل توجه به علائم و سپس درمان پانیک بسیار اهمیت دارد و افراد باید اطلاعات خود را برای رویارویی احتمالی با این حمله بالا ببرند.
بهترین تعریف از حمله پانیک این است که پانیک نوعی ترس و هراس بسیار شدید است که به صورت ناگهانی به فرد وارد می‌شود و برای دقایقی توان انجام هر کاری را از او می‌گیرد. بنابراین باید بدانید که اگر با این شرایط روبه‌رو می‌شوید، بهتر از راه‌های درمان پانیک را بشناسید و برای بازیابی سلامت روان خود از آن‌ها استفاده کنید.

8راه برای تقویت رابطه والدین و فرزندان

علائم پانیک چیست؟

درمان پانیک نیازمند شناختن علائم و نشانه‌های آن است. بنابراین بهتر است با این نشانه‌ها آشنا شوید و برای درمان پانیک به یک متخصص روانشناسی مراجعه کنید. فراموش نکنید که تشخیص دقیق حملات و پروتکل درمانی آن بر عهده یک روانشناس متخصص است و نمی‌توان هر علامتی را به عنوان پانیک در نظر گرفت.
مهم‌ترین علائم و نشانه‌های حمله پانیک موارد زیر هستند:

  • افزایش ناگهانی ضربان قلب
  • تعریق زیاد بدن 
  • احساس لرزش درونی یا بیرونی در بدن
  • احساس درد شدید در قفسه سینه
  • حالت تهوع شدید یا دردهای شکمی
  • ترس شدید نسبت به از دست دادن کنترل
  • ترس از دیوانه شدن
  • سفت شدن عضلات
  • تنفس سخت و تنگی نفس شدید
  • ترس از مرگ
  • احساس درد و سنگینی در قفسه سینه

این علائم به صورت چندتایی در کنار یکدیگر بروز می‌کنند و فرد را برای دقایقی از پای درمی‌آورند. این حالات عموما ترس شدیدی را به فرد منتقل می‌کنند و توان انجام هر کاری را از او می‌گیرند. در این شرایط می‌بایست با مراجعه به یک متخصص برای درمان پانیک اقدام کنید.

پیش از آنکه درباره درمان پانیک صحبت کنیم، بهتر است دلایل بروز آن را بدانید. این حملات اگرچه در ابتدا به صورت ناگهانی و بدون محرک خاصی اتفاق می‌افتند، منشا مشخصی دارند و دلایل گوناگونی برای بروز آن‌ها وجود دارد. شناخت دلایل بروز این حملات، به درمان پانیک کمک زیادی می‌کنند. مهم‌ترین دلایل بروز پانیک را می‌توان در موارد زیر جست‌وجو کرد:

استرس مزمن و حاد

اولین و مهم‌ترین دلیل بروز پانیک استرس حاد و مزمن است که افراد در طول زندگی خود آن را تجربه می‌کنند. این استرس‌ها می‌توانند درباره هر چیزی مانند کار، مشکلات زندگی، سوگ و از دست و … اتفاق بیفتد. زمانی که سطح استرس و اضطراب فرد بالا می‌رود، شرایط برای حمله پانیک نیز فراهم می‌شود و فرد احساسات ناخوشایند ناشی از آن را تجربه می‌کند.

معرفی 17 بازی گروهی خلاق + بررسی رشد و پیشرفت همه جانبه

 

مصرف افراطی کافئین

گاهی اوقات مصرف بیش‌ازحد کافئین نیز به بروز پانیک و حمله می‌انجامد! بنابراین اگر مستعد استرس و اضطراب هستید و حمله پانیک را تجربه می‌کنید، میزان مصرف کافئین را به حداقل برسانید و از خوردن بیش‌ازحد چای، قهوه یا استعمال دخانیات پرهیز کنید.

ورزش‌های شدید و سنگین

اگرچه ورزش برای حفظ و تامین سلامتی افراد مفید و ضروری است، اما گاهی انجام ورزش‌های سنگین و شدید می‌توانند باعث بروز مشکلات زیادی شوند. یکی از این مشکلات حمله پانیک است که در فرد رخ می‌دهد و او را برای انجام فعالیت‌ها با مشکل روبه‌رو می‌کند. بنابراین تلاش کنید ورزش‌ها را متناسب با شرایط و توان بدن خود انجام دهید.

برخی از داروها یا محرک‌ها

مصرف برخی از داروها نیز عوارضی همچون پانیک را برای فرد ایجاد می‌کنند.. در این شرایط درمان پانیک باید با توجه به انواع داروهای مصرفی فرد انجام گیرد و شرایط را برای افراد آسان‌تر کند.
مصرف الکل و محرک‌های اینچنینی نیز در بسیاری از موارد به بروز پانیک منجر می‌شوند.

برخی از بیماری‌ها

برخی از بیماری‌ها نیز با حمله پانیک همراه هستند و باید در ابتدا برای درمان پانیک این بیماری‌ها را شناسایی و درمان کرد. برای مثال کم بودن قند خون، کم‌کاری یا پرکاری تیرویید، مشکلات ریوی و تنفسی و … نیز در بسیاری از موارد به ایجاد حملات پانیک منجر می‌شوند.

شناسایی و تشخیص علائم پانیک به آسانی امکان‌پذیر نیست و هر کسی نمی‌تواند تدعت کند که قادر به درمان پانیک است. این درمان باید با بررسی و تشخیص علمی از سوی درمانگر متخصص انجام شود. بنابراین بهترین راه درمان پانیک مراجعه به درمانگر و روانشناس متخصص است. برای این کار می‌بایست بهترین کلینیک روانشناسی و مشاوره را انتخاب کرده و با مراجعه منظم به آن مشکل خود را درمان کنید.
برای این کار می‌توانید از شیوه جست‌وجوی اینترنتی بهره بگیرید و با بررسی دقیق پیشینه کلینیک‌ها و درمانگران آن بهترین کلینیک درمان پانیک را انتخاب کنید.
در این مسیر می‌توانید از تجربه افرادی که پیش از شما به مراکز روانشناسی و مشاوره مراجعه کرده‌اند استفاده کنید. فراموش نکنید که رزومه کاری و تحصیلی درمانگران را به دقت بررسی کرده و پس از اطمینان از صحت آن‌هادست به انتخاب بزنید.
مرکز مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن بهترین درمانگران در زمینه‌های گوناگون، آماده ارائه خدمات به شماست است. فقط کافیست وارد سایت رسمی افق سلامت شده  از بخش دپارتمان‌ها، درمانگر مناسب خود را انتخاب کنید.
امکان بررسی پیشینه مرکز و درمانگران آن نیز وجود دارد و می‌توانید به شکل بسیار دقیقی انتخاب کنید.

بهترین ازدواج از زبان دکتر لیلا جبلی

زمانی که به حمله پانیمک مبتلا می‌شوید، می‌توانید با انجام چند فعالیت خاص، در لحظه از شدت این علائم بکاهید. بنابراین به یاد داشته باشید که برای کمک به کاهش علائم و درمان پانیک کارهای زیر را انجام دهید:

  1. نفس عمیق بکشید و این کار را به آرامی انجام دهید.
  2. روی صندلی بنشینید و تلاش کنید بدن خود را در حالت ریلکس قرار دهید.
  3. دستان خود را روی شکمتان قرار دهید و به تنفس آرام با بینی ادامه دهید.
  4. سعی کنید با شما ره 1 و 2 دم و با شماره 3 و 4 بازدم را انجام دهید.
  5. انجام مجموعه این فعالیت‌ها می‌تواند در لحظه میزان استرس و اضطراب شما را کاهش دهید و کمی شما را از بحرانی که درگیر آن هستید دور کند.

 

سخن آخر

درمان پانیک باید به صورت کاملا تخصصی انجام بگیرد و به همین دلیل می‌بایست بهترین مرکز روانشناسی و مشاوره درمان پانیک را پیدا کنید و برای درمان به آن مراجعه کنید. 
کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن دو شعبه فعال در محدوده فرمانیه و صادقیه آماده ارائه خدمات حضوری و آنلاین به شماست.
 
    

 

مشاهده متخصصین مشاوره و روان درمانی فردی

مشاهده خدمات مشاوره فردی و روان درمانی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا