آموزش و تحصیل

چگونه از والدین خود اطاعت و به آن‌ها احترام بگذاریم؟

بخشی از بزرگ شدن به معنای مسئولیت بیشتر در قبال زندگی و اعمال خود است اما احساس مسئولیت و استقلال شما ممکن است باعث تنش بین شما و والدینتان شود. با این حال گوش دادن به صحبت‌های والدین و باز نگه داشتن مسیر ارتباطی با آن‌ها نشان می‌دهد که به آن‌ها و خواسته‌هایشان احترام می‌گذارید. علاوه بر این با مخالفت محترمانه با والدین خود ممکن است بتوانید به راه حلی باشد که هم شما و هم والدینتان را راضی کند.

گوش دادن به حرف پدر و مادر:

صاف بایستید و بازو‌هایتان را در کناره‌هایتان شل کنید. اگر والدینتان فکر می‌کنند که به حرف‌هایتان گوش نمی‌دهید احتمالاً عصبانی می‌شوند و تصور می‌کنند که شما اهمیتی نمی‌دهید. نمونه‌هایی از زبان بدن که نشانه نگرش بی‌احترامی است عبارتند از:

  • دستان خود را روی هم بگذارید و به طرف دیگر نگاه کنید
  • هنگام صحبت کردن با بی‌حوصلگی به پای خود ضربه بزنید
  • وقتی با چیزی موافق نیستید چشمانتان را گرد کنید
  • با تهاجمی به آن‌ها خیره شوید یا خیره به آن‌ها نگاه کنید

قطع نکردن حرف آن‌ها:

قبل از پاسخ دادن به والدینتان اجازه دهید آنچه را که باید بگویند. اگر با چیزی که گفته‌اند مخالف هستید حرف آن‌ها را در وسط جمله قطع نکنید. در عوض صبر کنید تا صحبت آن‌ها تمام شود. هنگامی که صحبت آن‌ها تمام شد بپرسید”می توانم چیزی بگویم لطفا؟”

تقاضای مجدد:

اگر متوجه نشدید که والدینتان چه چیزی می‌خواهند به شما بگویند اشکالی ندارد. اگر در این موقعیت قرار گرفتید برای شفاف‌سازی آنچه را که به شما گفته‌اند با کلمات خود بازی کنید. به این ترتیب هم شما و هم والدینتان در یک مسیر قرار می‌گیرید و احتمال بروز سوء ارتباط کمتر وجود دارد. مثلاً بگویید:”چیزی که من شنیدم این است که می‌خواهید قبل از اینکه با دوستانم معاشرت کنم تکالیف و کار‌هایم را تمام کنم. آیا این درست است؟”

اکرام والدین از نگاه قرآن و روایات

صحبت کردن با والدین:

حداقل هفته‌ای یکبار با والدین خود صحبت کنید. والدین دوست دارند بدانند در زندگی فرزندشان چه می‌گذرد. آن‌ها دوست دارند در مورد مدرسه، دوستان، برنامه‌های آخر هفته و موضوعات دیگر بشنوند. صحبت کردن با والدینتان به آن‌ها کمک می‌کند تا بیشتر با شما ارتباط برقرار کنند. این به ایجاد یک رابطه قابل اعتماد بین شما و والدینتان کمک می‌کند.

ارسال پیام و تماس تلفنی:

هنگامی که با دوستان خود در بیرون از منزل هستید به صورت دوره‌ای با والدین خود تماس بگیرید یا پیامک ارسال کنید. بگذارید بدانند کجا هستید و چه کار می‌کنید به خصوص اگر برنامه‌هایتان تغییر کند. علاوه بر این اگر نمی‌توانید در زمانی که گفته‌اید به خانه برگردید مطمئن شوید که به آن‌ها اطلاع دهید. به عنوان مثال اگر با دوستان خود در مرکز خرید هستید و آن‌ها می‌خواهند به جای آن به تماشای فیلم بروند قبل از اینکه با دوستان خود به سینما بروید به مادر یا پدر خود پیام دهید تا ببینید آیا مشکلی ندارند.

پنهان کاری:

اگر در حال مکالمه‌ای هستید که نمی‌خواهید والدین متوجه شوند از مطرح کردن مسائل بی‌ربط برای تغییر موضوع اجتناب کنید. با تغییر موضوع به نظر می‌رسد که می‌خواهید چیزی را پنهان کنید. اگر نمی‌خواهید در حال حاضر درباره چیزی صحبت کنید بپرسید که آیا می‌توانید بعداً درباره آن صحبت کنید.

صداقت:

گاهی اوقات صادق بودن می‌تواند سخت باشد به خصوص اگر به این معنی باشد که به هدف خود نخواهید رسید. با این حال با صداقت می‌توانید یک رابطه قابل اعتماد با والدین خود ایجاد کنید. به عنوان مثال اگر والدینتان از شما بپرسند که با چه کسی در مرکز خرید ملاقات می‌کنید نام تمام افرادی که می‌دانید را به آن‌ها بگویید.

چگونه اعتماد به نفس کودکان را بالا ببریم؟

استفاده از کلمه من:

به جای این که بگویید از وقتی به خانه آمدم مدام به من می‌گویید کار‌هایم را انجام بدم بگویید:”من احساس فشار می‌کنم زیرا تکالیف زیادی برای انجام دادن دارم. وقتی تکالیفم را تمام کردم کار‌هایم را انجام خواهم داد.”

داد و فریاد کردن:

اگر با قانون یا چیزی که پدر و مادرتان گفته‌اند مخالف هستید سعی کنید از فریاد زدن و داد زدن بر سر والدین خود اجتناب کنید. اگر عصبانی شدید تا سه بشمارید و یک نفس عمیق بکشید و سپس تا حد امکان با آرامش پاسخ دهید. به خاطر داشته باشید که والدین شما فقط می‌خواهند از شما محافظت و مراقبت کنند.

تحقیر عقاید والدین:

والدین شما بدون شک نظرات زیادی در مورد بسیاری از موضوعات دارند که اغلب بر اساس تجربیات زندگی خودشان است. در حالی که ممکن است با همه چیز‌هایی که آن‌ها می‌گویند موافق نباشید کنار گذاشتن‌ایده‌های آن‌ها فقط باعث ایجاد خصومت بین شما و والدینتان می‌شود. اگر با چیزی مخالفید به جای نادیده گرفتن دلیل مخالفت خود را توضیح دهید.

 

منبع:

www.wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا