آموزش و تحصیل

مدیریت خشم برای والدین

خشم یک احساس بسیار پیچیده است و حتی والدین همیشه آن را درک نمی‌کنند. هنگامی که به خشم فکر می‌کنیم اغلب تصور می‌کنیم که فرزندانمان عصبانی می‌شوند و خواهر یا برادری را کتک می‌زنند و صدایشان را بالا می‌برند. خشم احساسی نیست که مختص کودکان باشد خیر. در برخی مواقع والدین نیز آن را احساس می‌کنند. هنگامی که خشم والدین کنترل نشود می‌تواند به یک مشکل تبدیل شود که همه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین برای والدین مهم است که نه تنها خشم فرزندشان را درک کنند بلکه خشم خودشان را نیز درک کنند. سپس هنگامی که والدین خشم را درک کردند می‌توانند راهبرد‌های مدیریت خشم مناسب را به کار گیرند تا به آن‌ها کمک کند تا به طور مؤثرتری با احساسات قوی کنار بیایند.

 

چرا والدین از فرزندان خود عصبانی می‌شوند؟

ما به عنوان پدر و مادر تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا فرزندان خود را درست تربیت کنیم. با این حال همه ما مقصریم که گهگاه خونسردی خود را از دست می‌دهیم. واضح است که ما فرزندانمان را دوست داریم و عمیقاً به آن‌ها اهمیت می‌دهیم. اما برخی روز‌ها هم ناراحت و عصبی خواهیم شد. دلایل زیادی وجود دارد که والدین از دست فرزندان خود عصبانی می‌شوند. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • کودکانی که عصبانی می‌شوند یا سرکشی می‌کنند
  • والدین احساس می‌کنند که باید رفتار یا اعمال فرزندشان را کنترل کنند
  • کودکان انتظارات والدین را برآورده نمی‌کنند
  • بچه‌ها درخواست‌های والدین خود را نادیده می‌گیرند یا کار‌هایشان را انجام نمی‌دهند
  • والدین احساس می‌کنند تحت تأثیر خواسته‌های متعدد فرزندان قرار دارند
  • یکی از والدین احساس می‌کند که بیش از سهم خود در وظایف والدین انجام می‌دهند
  • استرس نامربوط به فرزند پروری سرایت می‌کند
3 غذای لاکچری برای شام مهمانی که طعمی بی نظیر دارند!!

مدیریت خشم چیست؟

خشم احساس بدی برای تجربه کردن نیست. در واقع مواقعی وجود دارد که خشم می‌تواند ابزار بسیار مؤثری برای ایجاد تغییراتی باشد که زندگی همه را بهبود می‌بخشد. با این حال بسیاری از ما نمی‌دانیم چگونه پیام‌هایی را که خشم با ما به اشتراک می‌گذارد تفسیر کنیم. مدیریت خشم یک استراتژی بوده که به طور خاص طراحی شده است تا به افراد کمک کند تا با جنبه عاطفی خشم کنار بیایند و واکنش فیزیولوژیکی بدن به خشم را کاهش دهند. وقتی یاد می‌گیریم خشم خود را مدیریت کنیم می‌توانیم به طور مؤثر از آن استفاده کنیم و بدون ایجاد مشکلات اضافی برای کسی تغییر ایجاد کنیم.

 

چه راه‌هایی برای مدیریت خشم والدین وجود دارد؟

یکسری قوانین داشته باشید:

خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که از بچه‌هایمان به خاطر چیز‌هایی عصبانی می‌شویم که وقتی عقب‌نشینی می‌کنیم و واقعاً به آن فکر می‌کنیم عمدتاً به این دلیل اتفاق می‌افتد که از ابتدا محدودیت‌ها یا انتظارات روشنی برای فرزندانمان تعیین نکرده‌ایم. با این حال پیشگیری یکی از بهترین راهبرد‌هایی است که می‌توانیم برای کنترل خشم خود از آن استفاده کنیم. اگر فرزندان خود را به فروشگاهی می‌برید که دارای اقلام شکننده زیادی است باید قبل از ورود به فروشگاه با آن‌ها صحبت کنید تا قوانین واضحی را برای آن‌ها تعیین کنید. به همین ترتیب اگر یک روز پر استرس را در محل کار سپری کرده‌اید و به زمان آرامی نیاز دارید باید این موضوع را برای فرزندان خود توضیح دهید.

ازکلمات مثبت استفاده کنید:

خودگویی می‌تواند یک ابزار قدرتمند کنترل خشم باشد. می‌توانید از این ابزار برای کاهش شدت عاطفی خود استفاده کنید، در مورد موقعیت صحبت کنید و به خود یادآوری کنید که احساسات شما معتبر هستند. علاوه بر این می‌توانید با خودتان صحبت کنید تا به نحوه برخورد با موقعیت‌های مشابه در گذشته فکر کنید.

اصول انتخاب بهترین مرکز روانشناسی برای درمان افسردگی

نتیجه‌گیری:

همه والدین گاهی اوقات خونسردی خود را از دست می‌دهند و این اشکالی ندارد. با این حال برای والدین مهم است که بهترین راهبرد‌های کنترل خشم را یاد بگیرند تا بتوانند از بجث و دعوا با کودک خود جلوگیری کنند.

 

منبع:

www.moms.com

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا