آموزش و تحصیل

چگونه اعتماد به نفس کودکان را بالا ببریم؟

کودکان خردسال به عوامل متعدد در محیط اطراف خود حساس هستند که می‌تواند اعتماد به نفس آن‌ها را بشکند یا ایجاد کند. از این رو درک چگونگی ایجاد اعتماد به نفس در کودکان برای ایجاد یک تصویر ایمن از خود مهم است. اعتماد به نفس برای کودکان ضروری است زیرا نقش مهمی در تعیین موفقیت آن‌ها در تحصیلات و سایر زمینه‌های مورد علاقه دارد. همچنین آن‌ها را قادر می‌سازد تا با چالش‌های خود برای رسیدن به اهداف بلندمدت خود مقابله کنند. ایجاد اعتماد به نفس در کودکان مستلزم تلاش و تصدیق مداوم است. همانطور که کودکان بزرگتر می‌شوند عزت نفس و اعتماد به نفس آن‌ها در شخصیت آن‌ها منعکس می‌شود و در نهایت زندگی آن‌ها را شکل می‌دهد. بنابراین در اینجا چند نکته برای کمک به ایجاد اعتماد به نفس در کودک وجود دارد:

الگو باشید:

به فرزند خود نشان دهید که چگونه باهوش و با اعتماد به نفس باشد و از طریق غلبه بر موقعیت‌های دشوار شرایط را عوض کند. حتی زمانی که بهترین احساس را ندارید سعی کنید خود را با اعتماد به نفس نگه دارید و الگو آن‌ها باشید.

از ناراحت شدن بیش از حد خودداری کنید:

ناراحت شدن به خاطر چیز‌های جزئی که طبق برنامه‌ریزی انجام نمی‌شود الگوی بدی برای فرزند شما خواهد بود. درعوض خودتان را جمع کنید و با رویکردی مثبت با موقعیت‌ها روبرو شوید.

ابراز احساسات کنید:

کودکان به محبت و توجه نیاز دارند که فقدان آن ممکن است باعث شود آن‌ها تصور کنند که قادر به دوست داشتن نیستند. این ممکن است بر اعتماد به نفس کلی آن‌ها تأثیر بگذارد و مانع رشد شخصیت آن‌ها شود.

روش برخورد با همسر عصبانی و پرخاشگر چگونه باید باشد؟

موفقیت‌هایشان را تشویق کنید:

وقتی فرزندتان کاری را انجام می‌دهد حتی کاری کوچک از او قدردانی کنید. بنابراین نادیده گرفتن آن‌ها ممکن است انگیزه آن‌ها را از بین ببرد.

به آن‌ها اجازه دهید‌ ایده‌های خود را به نمایش بگذارند:

فرزندتان را تشویق کنید تا صحبت کند و احساساتش را در مورد مسائل بیان کند. آن‌ها فقط در صورتی به شما و‌ایده‌های شما احترام می‌گذارند که شما هم همین کار را برای آن‌ها انجام دهید. علاوه بر این دادن اعتماد به نفس به آن‌ها برای صحبت کردن عزت نفس آن‌ها را افزایش می‌دهد.

آن‌ها را تشویق کنید تا چیز جدیدی را امتحان کنند:

به آن‌ها اجازه دهید تا علایق خود را زودتر پیدا کنند. به عنوان مثال یک فعالیت بدنی یا سرگرمی‌های مختلف مانند رقص، موسیقی، ورزش یا کاردستی را معرفی کنید و اجازه دهید مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

نحوه پذیرش شکست را به آن‌ها بیاموزید:

کودکان خردسال ممکن است پس از تجربه شکست بی‌انگیزه شوند. بنابراین آن‌ها باید یاد بگیرند که چگونه با شکست کنار بیایند، بایستند و بیشتر تلاش کنند. به عنوان والدین حمایت کنید و آن‌ها را تشویق کرده که به تلاش خود ادامه دهند.

پشتکار و سخت کوشی آن‌ها را تحسین کنید:

وقتی فرزند شما به طور مداوم برای رسیدن به چیزی تلاش کرده است حتی اگر به هدف خود نرسیده است تلاش او را تحسین کنید.

 

آن‌ها را با دیگران مقایسه نکنید:

فرزندتان را همان طور که هست بپذیرید. مقایسه کردن با کودکان دیگر منجر به ناامنی و حسادت می‌شود. همچنین کودک را از تسلط بر مهارت‌هایی که به آن‌ها علاقه دارد محدود می‌کند.

مدیریت خشم برای والدین

روی نقاط قوت آن‌ها تمرکز کنید:

به جای اشاره به ایرادات و ضعف‌های آن‌ها به نقاط قوت آن‌ها توجه کنید. سپس آن‌ها را تشویق کنید تا از این نقاط قوت برای بهبود خود استفاده کنند. این به آن‌ها انگیزه می‌دهد تا در فعالیت‌های مورد علاقه خود بهتر عمل کنند.

به آن‌ها مسئولیت بدهید:

با واگذار کردن کار‌های کوچک در خانه به آن‌ها شروع کنید مانند آبیاری هر روز گیاهان. حتی اگر از کار‌های خانه لذت نبرند ناخودآگاه از احساس نیاز در خانه اعتماد به نفس پیدا می‌کنند.

 

منبع:

www.momjunction.com

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا