آموزش و تحصیلبازی و سرگرمی

اصول انتخاب بهترین مرکز روانشناسی برای درمان افسردگی

نویسنده : تحریریه افق سلامت

تاریخ انتشار: &nbsp۱۴۰۰/۱۲/۰۹

 آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 

 
 
تابه‌حال در میان اطرافیان، دوستان یا اعضای خانواده خود، افرادی را دیده‌اید که به افسردگی مبتلا باشند؟ یا در میان صحبت‌های خود به وجود افسردگی درون خود اشاره کنند؟
اگر دقت کنید، می‌بینید که برخی افراد، به شوخی یا جدی در میان صحبت‌های خود اشاره می‌کنند که افسرده شده‌ایم یا احساس افسردگی می‌کنیم. این صحبت‌ها شاید در ابتدا فقط یک صحبت یا حرف معمولی باشند، اما اگر در آن عمیق شوید، ریشه‌هایی را در آن پیدا می‌کنید که نقطه شروع افسردگی است. امروزه افسردگی به یکی از معضلات رایج در دنیا تبدیل شده است که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند. بنابراین لزوم مراجعه به بهترین مرکز روانشناسی برای درمان افسردگی بیش از پیش احساس می‌شود.
در این مطلب از وبلاگ افق سلامت می‌خواهیم درباره انتخاب بهترین مرکز روانشناسی برای درمان افسردگی صحبت کنیم. اگر شما هم دوست دارید درباره این موضوع بیشتر بدانید و بهترین کلینیک درمان افسردگی را بشناسید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.
 

 
قطعا واژه افسردگی یا افسرده را بسیار شنیده‌اید و یا گاهی خودتان این تصور را داشته‌اید که به افسردگی مبتلا هستید. متاسفانه اغلب افراد، یک تعریف کلی را درباره افسردگی می‌دانند و همه چیز را با همان تعریف کلی می‌سنجند. درحالی‌که افسردگی معنای مخصوص و تعریف مشخصی دارد که افراد باید آن را بدانند تا هر نوع احساس غم و ناراحتی یا بی‌انگیزگی را به آن نسبت ندهند.
افسردگی یک حالت خلقی است که با نشانه‌های خاصی مانند غم و اندوه زیاد، ناراحتی (عموما بدون دلیل مشخص) و بی‌انگیزگی و خستگی زیاد و کاهش تمرکز همراه است.
فردی که به افسردگی مبتلاست، حالات و احساسات متفاوتی را تجربه می‌کند که اگرچه در بسیاری از افراد مشترک است، اما هر کسی بنابر شرایط و ویژگی‌های شخصیتی خود، آن را به شکل منحصربه‌فردی تجربه می‌کند. بنابراین ضروری است که  بهترین مرکز روانشناسی برای درمان افسردگی را بشناسد و به آن مراجعه کند.
  

همانطور که اشاره کردیم، افسردگی در هر فرد، به شکل خاصی بروز می‌کند و شدت و علائم آن در افراد متفاوت است. اما باید بدانید که افسردگی مجموعه‌ای از علائم مشترک را برای افراد به‌وجود می‌آورد که به آن‌ها درباره ابتلا به این مشکل خاموش هشدار می‌دهد. در واقع باید بدانید که اولین قدم برای درمان افسردگی و بهبود آن، شناخت نشانه های افسردگی است. بنابراین باید در ابتدا این علائم را شناسایی کرده و سپس بهترین مرکز روانشناسی برای درمان افسردگی را انتخاب و به آن مراجعه کنید.
از جمله مهم‌ترین علائم افسردگی که باید به آن‌ها اشاره کرد، موارد زیر هستند:

چگونگی ارضای زنان در رابطه جنسی

 
غم و اندوه فراوان

اگرچه نباید هر نوع غم و اندوه یا ناراحتی را به‌عنوان افسردگی در نظر گرفت، اما یکی از مهم‌ترین علائم افسردگی بروز غم و اندوه فراوان و عموما بدون علت مشخص است. فردی که به افسردگی مبتلاست، درون خود حس ناراحتی و غم زیادی را تجربه می‌کند درحالی‌که دلیل کاملا مشخصی را برای آن نمی‌یابد.
 
 

خستگی و فقدان انرژی

از دیگر علائم افسردگی باید به حس خستگی و فقدان انرژی اشاره کرد. افرادی که دوره‌های افسردگی را تجربه می‌کنند، عموما با خستگی و فقدان انرژی محسوسی روبه‌رو می‌شوند که توان انجام کارها را از آن‌ها سلب می‌کند. این فقدان انرژی گاهی در سطح انجام کارهای روزمره و ساده است و فرد را به‌شدت فرسوده می‌کند.

 
 
افکار مرگ و خودکشی 

فردی که دوره‌های افسردگی را تجربه می‌کند، عموما با افکار مرگ و خودکشی و تمایل به انجام آن روبه‌رو می‌شود. گاهی این افکار منجر به خودکشی‌های موفق و ناموفق هم می‌شوند که در برخی افراد بروز می‌کند. باید توجه کنید که حتی اشاره‌های کوچک فرد افسرده به افکار خودکشی یا مرگ، می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین ساده از کنار آن‌ها عبور نکنید. در این شرایط بهتر است خودتان یا فردی که با این مشکل روبه‌رو است، هر چه سریع‌تر به بهترین مرکز روانشناسی برای درمان افسردگی مراجعه کند.  

 
بی‌قراری و اضطراب

عموما حس اضطراب و بی‌قراری همراه با افسردگی بروز می‌کنند و افرادی که به افسردگی مبتلا هستند، از یک نگرانی درونی بدون دلیل شکایت می‌کنند. این احساس عموما فرد را از انجام کارهای روزمره و معمولی باز می‌دارد و یک حالت نگرانی دائمی و تکرارپذیر را برای او به‌وجود می‌آورد. در این موارد پیدا کردن  بهترین مرکز روانشناسی برای درمان افسردگی می‌تواند شما را برای رفتن در مسیر درمان همراهی کند.

لیزر موهای زائد چیست؟ بررسی عوارض آن

 
 
اختلال در خواب

یکی دیگر از علائم و نشانه های افسردگی اختلال در خواب است. افراد افسرده عموما در خوابیدن و بیدار شدن از خواب دچار مشکل هستند و با پرخوابی یا بی‌خوابی روبه‌رو می‌شوند. اختلال خواب افسردگی در هر فرد به شکل متفاوتی بروز می‌کند و افراد تجربیات متفاوتی را از آن دارند. کاهش کیفیت خواب، بیدار شدن در نیمه شب، سخت به خواب رفتن، کابوس و … از نشانه‌های اختلال خواب افسردگی هستند.

 
تغییر در وزن

افسردگی از آن  دسته مسائل و مشکلاتی است که می‌تواند در اشتها و وزن افراد تغییرات محسوسی را ایجاد کند. کاهش یا افزایش ناگهانی وزن و اشتها از دیگر علائم افسردگی است که بهتر است به آن توجه کنید.

 

کاهش تمرکز

زمانی که به افسردگی مبتلا می‌شوید، به شکل محسوسی کاهش تمرکز را در خود احساس می‌کنید. بنابراین کارهایی را که تا پیش از ابتلا به افسردگی در مدت‌زمان کوتاهی انجام می‌دادید، به زمان بسیار بیشتری نسبت به قبل نیاز دارند.
کاهش تمرکز در کارهای روزمره و آسان، در تصمیم‌گیری‌ها و انجام امور ساده هم بروز می‌کند و روال عادی زندگی شما را تحت تاثیر جدی قرار می‌دهد.
 

اختلالات جنسی و مشکل در رابطه

افسردگی به مقدار بسیار زیادی، توان و تمایل فرد را به انجام رابطه جنسی کاهش می‌دهد. همچنین اگر فرد برای درمان افسردگی خود، دارو مصرف ‌کند، ممکن است به دلیل مصرف داروها، بیش از پیش، این عدم تمایل به رابطه جنسی را تجربه کند.
 
به خاطر داشته باشید که هرگاه این علائم را در خود یا اطرافیانتان مشاهده کردید، نباید ساده از کنار آن عبور کنید. اگرچه تشخیص دقیق افسردگی یک کار تخصصی است و باید توسط روانشناس یا روانپزشک انجام شود، اما با تغییرات اولیه در حالات روحی می‌توان به وجود یک مشکل در فرد پی برد. بنابراین کار عقلانی در این شرایط، این است که در کوتاه‌ترین زمان به بهترین مرکز روانشناسی برای درمان افسردگی مراجعه کنید.
 

چگونه در دوران شیردهی با استرس مقابله کنیم؟ + چه علامتی در کودک نشان دهنده ی استرس مادر است؟

 

هر مشکل جسمی و یا روحی دلیل خاص خودش را دارد و تا زمانی که ریشه این مسئله مشخص نشود، درمان موثری هم صورت نمی‌گیرد. بنابراین مهم‌ترین کار روانشناس برای درمان افسردگی ریشه‌یابی آن است. تاکنون چند دلیل مهم برای ابتلا به افسردگی بیان شده‌است که در هر فردی با دیگری متفاوت است و یا ممکن است بیش از یک دلیل در فردی وجود داشته باشد. از جمله مهم‌ترین این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 

عوامل محیطی 

یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به افسردگی عوامل محیطی هستند. قرار گرفتن افراد در شرایط و موقعیت‌های خاص، می‌تواند آن‌ها را در معرض افسردگی قرار دهد. کسانی که در معرض فقر، سوءاستفاده و تجاوز، سوگ، از دست دادن یا فوت عزیزان خود قرار می‌گیرند، بیش از دیگران به افسردگی مبتلا می‌شوند.

 
عوامل ژنتیک

تحقیقات نشان داده‌اند که عوامل ژنتیکی نیز از دیگر دلایل ابتلا به افسردگی هستند. بنابراین اگر در یک خانواده، افرادی به افسردگی مبتلا باشند، امکان زیادی برای ابتلای نسل‌های بعدی به این مشکل وجود دارد. ژنتیک آنچنان تاثیر دارد که اگر دوقلوهای همسان، یکی از آن‌ها به افسردگی مبتلا باشند، به احتمال 70 درصد، قل دیگر نیز به افسردگی مبتلا خواهد شد.
 

تغییرات شیمیایی در مغز

موادی که داخل مغز هر فردی وجود دارد، کار مشخصی را انجام می‌دهد و تعادل میان این مواد در مغز به کارکرد صحیح آن‌ها کمک می‌کند. بنابراین هر زمانی که تغییرات شیمیایی در مغز صورت بگیرند و میزان تعادل میان این مواد تغییر کند، مشکلاتی را برای فرد ایجاد می‌کند که یکی از آن‌ها افسردگی است.
 

نوع شخصیت

نوع شخصیت افراد نیز در بروز افسردگی در آن‌ها نقش زیادی دارد. کسانی که اعتمادبه‌نفس پایینی دارند و یا در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل هستند، بیش از دیگران به افسردگی مبتلا می‌شوند.
تشخیص هر یک از این علائم و ارائه یک پروتکل درمانی مناسب، یک کار تخصصی است که فقط یک روانشناس یا روانپزشک متخصص می‌تواند آن را انجام دهد. بنابراین بهتر است جهت تشخیص دقیق، بهترین مرکز روانشناسی برای درمان افسردگی را شناسایی کرده و در زمان مناسب به آنجا مراجعه کنید.

تقسیم کار، نیاز جامعه و زندگی

درمان افسردگی به روش‌های خاص و توسط روانشناس یا روانپزشک متخصص انجام می‌گیرد. برای هر فرد، متناسب با شرایط و موقعیتی که دارد، روش متفاوتی به کار می‌شود و تشخیص آن برعهده روانشناس است. اما به طور کلی، برای درمان افسردگی از دو روش بسیار مهم استفاده می‌شود:
 

روان درمانی

روان درمانی یک از مهم‌ترین راه های درمان افسردگی است که می‌تواند تا حد زیادی مدیریت و کنترل مشکلات را به فرد آموزش دهد. روان درمانی به شکل صحبت‌درمانی یا گفت‌وگو درمانی با مشاور و روانشناس انجام می‌گیرد. روانشناس با توجه به تخصص خود، در این شیوه درمان، ممکن است از روش‌های مختلفی  کمک بگیرد. طرحواره درمانی و … از جمله روش‌های روان درمانی هستند.
روان درمانی با ریشه‌یابی مشکل فرد و تشخیص مشکل، می‌تواند پروتکل درمانی مناسبی را در اختیار فرد قرار دهد که به کمک آن شیوه‌های مدیریت افسردگی را بیاموزد. برای دریافت خدمات روان درمانی می‌بایست به بهترین مرکز روانشناسی برای درمان افسردگی مراجعه کرده و روان درمانگران افسردگی را انتخاب کنید.

 
دارو درمانی

قطعا تابه‌حال افرادی را دیده‌اید که برای درمان مشکل افسردگی خود، دارو مصرف می‌کنند. باید بدانید که دارو درمانی یکی از مهم‌ترین شیوه‌های درمان افسردگی است که روانشناس در صورت لزوم، آن را به فرد پیشنهاد می‌کند.
فراموش نکنید که تشخیص نیاز فرد به دارو درمانی، بر عهده روان درمانگر و روانشناس است. اما تشخیص این موضوع که فرد نیاز به مصرف چه دارویی و در چه مدت زمان و دز مصرفی دارد، کار روانپزشک است. در این شرایط، پس از انجام روان درمانی یا در حین آن، روانشناس تشخیص می‌دهد که فرد نیاز به دارو هم دارد. بنابراین او را به یک روانپزشک متخصص ارجاع می‌دهد تا داروی مورد نظر را برای او تجویز کند.
اگر فرد مبتلا به افسردگی، نیاز به دارو درمانی داشته باشد، باید دارو را به دقت، در زمان مشخص و دقیقا متناسب با دز مصرفی تعیین‌شده از سوی روانپزشک مصرف کند.

جراحی بینی و محدودیت آن برای افراد دیابتی

 

انتخاب یک مرکز روانشناسی معتبر و تخصصی کار چندان آسانی نیست و نیاز به بررسی دقیق دارد. بنابراین بهتر است در این زمینه، عجله را کنار بگذارید و مراکز قابل اعتماد و مهم را از میان انبوه مراکز انتخاب کنید. در این زمینه می‌توانید از جست‌وجوی اینترنتی بهره بگیرید و پیشینه و سوابق کلینیک‌های روانشناسی را به‌خوبی بررسی کنید.
فراموش نکنید یک کلینیک روانشناسی معتبر، امکان بررسی سوابق، درمانگران و رزومه آن‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید به‌راحتی هر آنچه به آن نیاز دارید را به دست آورید.
یکی دیگر از راه‌های انتخاب بهترین مرکز روانشناسی برای درمان افسردگی پرسش از افراد باتجربه در این زمینه است. با کمک گرفتن از این افراد می‌توانید اطلاعات مورد نیاز خود را درباره اعتبار کار کلینیک روانشناسی، درمانگران آن و شیوه و نتایج کار آن‌ها به‌دست آورید.
کلینیک مشاوره و روانشناسی افق سلامت یکی از بهترین مرکز روانشناسی برای درمان افسردگی است که می‌توانید به آن مراجعه کنید. فقط کافیست وارد سایت رسمی کلینیک تخصصی روانشناسی و مشاوره افق سلامت شوید و پیشینه و سوابق فعالیت‌های مرکز و همچنین رزومه کاری و تحصیلی درمانگران آن را بررسی کنید.
مرکز مشاوره افق سلامت با دارا بودن بهترین کادر از درمانگران متخصص، خدمات خود را در دو شعبه صادقیه و فرمانیه، ارائه می‌دهد.
 

سخن آخر

افسردگی ممکن است در هر شرایط و یا برای هر شخصی رخ دهد. بنابراین اگرچه نمی‌توان جلوی ابتلا به افسردگی را گرفت، اما می‌توان با روش‌های صحیح و اصولی، آن را درمان کرد. باید بدانید که تشخیص افسردگی و درمان آن کار هر کسی نیست. به‌همین‌دلیل در ابتدای مسیر درمان باید به یک روانشناس متخصص مراجعه کنید.
در این مسیر، بهترین مرکز روانشناسی برای درمان افسردگی را پیدا کنید و پس از مراجعه به متخصص، در مسیر درمان خود حرکت کنید. درمانگران ما در مرکز تخصصی روانشناسی و مشاوره افق سلامت، آماده ارائه خدمات روانشناسی و در این مسیر همراه با شما هستند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

مشاهده متخصصین مشاوره و روان درمانی فردی

مشاهده خدمات مشاوره فردی و روان درمانی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا