آموزش و تحصیلبازی و سرگرمی

راه های افزایش عزت نفس و تاثیر آن در سلامت روان

نویسنده : تحریریه افق سلامت

تاریخ انتشار: &nbsp۱۴۰۰/۱۲/۱۵

 آنچه در این مقاله می‌خوانید:

قطعا تابه‌حال درباره عزت نفس چیزی شنیده‌اید و یا افرادی را دیده‌اید که در مکالمه روزانه خود از عبارت «شکسته نفسی» استفاده می‌کنند. اما آیا تابه‌حال به معنای این عبارت فکر کرده‌اید؟!
اصلا عزت نفس به طور دقیق چیست و چرا همه انسان‌ها در هر سنی باید عزت نفس خودشان را بالا ببرند؟
واقعیت این است که همه ما به پرورش مهارت و ویژگی‌هایی درون خودمان نیاز داریم تا در زندگی شخصی و اجتماعی‌مان عملکرد بهتر و مفیدتری هم داشته باشیم. عزت نفس دقیقا یکی از همان ویژگی‌هایی است که باید از ابتدای کودکی تا سنین بزرگسالی آن را در خود تقویت کنیم. در این مقاله از وبلاگ افق سلامت قصد داریم درباره راه های افزایش عزت نفس و تاثیر آن در زندگی صحبت کنیم. اگر دوست دارید راه های افزایش عزت نفس را بشناسید و آن‌ها را در زندگی خود به کار ببرید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 
پیش از آنکه به بیان راه های افزایش عزت نفس بپردازیم، بهتر است تعریف دقیق عزت نفس را بدانیم. متاسفانه همچنان عده زیادی وجود دارند که نمی‌دانند عزت نفس چیست و چرا در زندگی به آن نیاز داریم؟!
عزت نفس که از آن با نام  self esteem یاد می‌شود، در حقیقت احساس ارزشمندی و رضایت درونی یک فرد از خودش است. در واقع افراد نیاز دارند که در هر مرحله از زندگی خود، به عنوان یک فرد ارزشمند و توانا شناخته شوند و این حس خود ارزشمندی با عنوان عزت نفس معرفی می‌شود.
ساده‌ترین و البته کامل‌ترین تعریف از عزت نفس این است که شما نسبت به توانایی خود چه احساسی دارید و آیا خودتان را ارزشمند و قابل احترام می‌دانید یا نه. عزت نفس یکی از مهم‌ترین و در عین حال قدرتمندترین ابعاد وجود هر فردی را نشان می‌دهد. به همین دلیل آموزش راه های افزایش عزت نفس و تقویت این ویژگی برای همه افراد در هر سن و جایگاهی بسیار مهم است.
 

آیا زن و مرد سبب تکامل هم می شوند؟

برخی افراد تصور می‌کنند که عزت نفس و اعتمادبه‌نفس یکسان هستند و تفکیکی را میان آن‌ها قائل نمی‌شوند. درحالی‌که عزت نفس و اعتمادبه‌نفس دو مقوله جدا از هم هستند که وجود هر دو آن‌ها برای سلامت روان ضروری و مهم است.
قبل از آنکه راه های افزایش عزت نفس را بیان کنیم، بهتر است تفاوت اعتمادبه‌نفس و عزت نفس را بدانیم. برای آنکه تفاوت میان این دو ویژگی را به‌خوبی بدانید، آن را با یک مثال برای ما توضیح می‌دهیم.
تصور کنید که یک فعالیت نسبتا سخت را انجام داده‌اید و در آن بسیار موفق ظاهر شده‌اید. در پایان کار، اعتمادبه‌نفس شما در جایگاه خوبی قرار می‌گیرد. اما اگر خودتان را لایق این موفقیت ندانید و حس ارزشمندی درباره آن نداشته باشید، عزت نفس شما تامین نخواهد شد!
در واقع می‌توان گفت که اعتمادبه‌نفس و عزت نفس به‌ دنبال هم می‌آیند و در عین درهم‌تنیده بودن، مستقل از یکدیگر اهمیت و کاربرد دارند. بنابراین هر فردی می‌بایست با آموختن راه های افزایش عزت نفس این ویژگی را در خود تقویت کرده و پرورش دهد.


 

عزت نفس پایین با علائم و نشانه‌هایی بروز می‌کند که می‌توان با مشاهده آن‌ها به پایین بودن میزان عزت نفس در یک فرد پی ببریم. البته باید بدانید که تشخیص دقیق و تخصصی پایین بودن عزت نفس یک کار تخصصی است که باید روانشناس و درمانگر متخصص آن را انجام دهد.
اما نشانه‌های عمومی کمبود عزت نفس را می‌توان در موارد زیر جست‌وجو کرد:
 

  • داشتن دید منفی نسبت به خود
  • عدم توانایی در ابراز نیازها و خواسته‌ها
  • ترس شدید از شکست خوردن در کارها
  • خود سرزنشگری و خودانتقادگری زیاد
  • اهمیت داشتن بیش‌ازحد بازخوردهای منفی دیگران برای فرد
  • توجه افراطی به نقاط ضعف خود
  • اضطراب زیاد و احساس شرم بی‌دلیل

 
وجود عزت نفس کافی در زندگی و یادگیری راه‌های افزایش آن، آنقدر مهم است که از آن به عنوان ستون فقرات سلامت روان یاد می‌شود. بنابراین زمانی‌که از عزت نفس کافی برخوردار باشید، به سلامت روان نیز نزدیک‌تر هستید.
از مهم‌ترین  راه های افزایش عزت نفس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 
تعیین ارزش‌های شخصی

 
یکی از مهم‌ترین راه های افزایش عزت نفس تعیین دقیق ارزش‌های شخصی است. بنابراین بهتر است اقدامات تصادفی یا از روی حدس و گمان را کنار گذاشته و دقیقا ارزش‌هایی را برای کارها یا زندگی خود تعیین کنید. به این صورت، آنچه در ابتدای هر فعالیتی برای شما مهم جلوه می‌کند، عزت نفس و حس ارزشمندی شما در زندگی است.

 
نادیده گرفتن افکار مزاحم
 

افکار مزاحم می‌توانند شما را از نظر روحی، به یک فرد ضعیف و شکننده تبدیل کنند. بنابراین یکی از راه های افزایش عزت نفس در زندگی نادیده گرفتن این افکار است. زمانی که افکار مزاحم، سرزنشگر و پرتوقع را از خود دور می‌کنید، فضا را برای ارزشمندتر شدن خود فراهم می‌کند.
شاید در ابتدا دور کردن این احساسات آزاردهنده، برایتان دشوار باشد. اما به مرور، حس مثبت و تغییرات جزیی مفیدی که از آن‌ها می‌بینید، برایتان لذت‌بخش خواهد بود.
 

پذیرش شکست

 
باید این موضوع را بپذیرید که شکست برای همه افراد وجود دارد و بخشی از زندگی عادی و طبیعی هر فردی است. بنابراین یکی از راه های افزایش عزت نفس این است که شکست را در کارهای خود بپذیرید و با مشاهده یک شکست در کار خود احساس بی‌کفایتی نکنید.
به یاد داشته باشید که حتی موفق‌ترین افراد هم در کارهای خود شکست می‌خورند و این اتفاق هیچ ربطی به ارزشمندی این افراد ندارد.
 

طلاق چگونه بوجود می‌آید؟

مهربانی با خود

 
اگر می‌خواهید راه های افزایش عزت نفس را به درستی طی کنید، بهتر است با خودتان مهربان باشید. خودشفقتی یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که همه افراد باید آن را بیاموزند و در خود تقویت کنند. زمانی که مهربانی با خود را تمرین می‌کنید، می‌توانید تغییر را در خودتان و حتی مثبت شدن نتیجه کارهایتان احساس کنید.
 

اولویت دادن به خود

 
اولویت دادن به خود و سپس اولویت‌بندی کارها از جمله راه های افزایش عزت نفس در زندگی است. به این معنی که شما باید در ابتدای هر کاری، ارزشمندی و راحتی خود را در نظر بگیرید و سپس به انجام آن مشغول شوید. فراموش نکنید که اولویت دادن به خود با خودخواهی متفاوت است و نباید در به کار بردن آن زیاده‌روی کنید.
 

راه های افزایش عزت نفس همراه با کمک و راهنمایی یک روانشناس یا درمانگر متخصص و معتمد هموارتر خواهد بود. بنابراین در این مسیر به فردی نیاز دارید که شما را در همه کارها و انتخاب‌هایتان راهنمایی و همراهی کند.
برای انتخاب بهترین مرکز روانشناسی و مشاوره فردی، بهتر است از روش جست‌وجوی اینترنتی کمک بگیرید. با جست‌وجو در اینترنت می‌توانید لیستی از بهترین مراکز روانشناسی و مشاوره را مشاهده کنید و با بررسی پیشینه و رزومه آن‌ها بهترین مرکز را انتخاب کنید.
فراموش نکنید که در این مسیر بهتر است رزومه کاری و تحصیلی درمانگران را به طور دقیق بررسی کنید.
مرکز مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن بهترین درمانگران در حوزه‌های مختلف و خصوصا خدمات روانشناسی فردی، آماده ارائه خدمات به شماست.
با ورود به سایت رسمی افق سلامت می‌توانید از بخش دپارتمان‌ها، رزومه کاری و تحصیلی درمانگران را بررسی و درمانگر مورد نظر خود را انتخاب کنید.
 

پیش بینی طلاق های ناخواسته به روش گاتمن

سخن آخر

 
یادگیری و تمرین راه های افزایش عزت نفس به شما کمک می‌کند که در زندگی خود بهتر از قبل عمل کنید و شما را به داشتن سلامت روان نزدیک‌تر کند. داشتن عزت نفس آنقدر مهم است که از آن با عنوان ستون فقرات سلامتی روان یاد می‌کنند. بنابراین بهتر است در این مسیر با جدیت بسیار بیشتری حرکت کنید.
 
     

 

مشاهده متخصصین مشاوره و روان درمانی فردی

مشاهده خدمات مشاوره فردی و روان درمانی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا