آموزش و تحصیل

درمان قطعی افسردگی با روش های نوین روانشناسی

در سال های اخیر شاهد این بوده ایم که میزان افرادی که با افسردگی درگیر هستند به شدت افزایش یافته و بزرگسالان و نوجوانان بسیاری با این بیماری درگیر شده اند. عوامل متفاوتی منجر به افزایش افسردگی در مردم شده است از جمله مشکلات شخصی، خانوادگی و اقتصادی. البته با وجود اینکه هر فردی ممکن است در بخش هایی از زندگی خود با این بیماری رو به رو شود اما مهمترین نکته در مورد افسردگی، پیگیری و انجام اقدامات لازم برای درمان آن می باشد. روش های درمانی بسیاری برای درمان افسردگی وجود دارد و انتخاب روش صحیح درمان، بر عهده روانشناس متخصص می باشد که دکتر لیلا جبلی از بهترین و مورد اطمینان ترین آنها استفاده می کند. روانشناسان، با استفاده از تست ها و مصاحبه بالینی، به سطحی از شناخت یک فرد دست می یابند و با توجه به نوع شخصیت آنها، پروتکل درمانی را برای هر فرد مشخص می کنند.

 

دکتر لیلا جبلی با توجه به نیاز شخص در مصاحبه بالینی جلسه اول و همچنین با توجه به تست های مورد نیاز مراجع، پروتکل درمانی خودش را مشخص میکند یعنی ممکن است از روش التقاطی استفاده کند. به این معنی که از چندین روش درمانی به صورت ترکیبی بر حسب نیاز مراجع استفاده می کند به طور مثال ممکن است برای فردی که انگیزه لازم برای ادامه زندگی را ندارد و در شغلی هست که هیچ علاقه ای به آن ندارد، با مشاوره تحصیلی و استعدادیابی و با مشاوره کسب و کار، رشته تحصیلی وشغلی ایشون را تغییر بدهند و به سمتی که علاقه و استعداد ایشان هست، سوق دهد. به عبارتی از روش انگیزشی، مشاوره استعدادیابی، شغلی، تحصیلی و رفتار درمانی و شناخت درمانی و نیز معنا درمانی برای وی استفاده کنند تا افسردگی فرد کاهش پیدا کند. بنابراین دکتر لیلا جبلی برای همه مراجعین، نسخه یکسان نمی پیچد و برای هر فرد با توجه به ریشه و علت ایجاد افسردگی، پروتکل و روش درمانی خاص خودش را انتخاب می کند.

 

 

رفتار درمانی شناختی (CBT)

 

روش رفتار درمانی شناختی، برای درمان افسردگی، بهترین، استانداردترین و موثرترین روش، شناخته می شود همچنین روشی است که دکترلیلا جبلی از آن برا اکثر مراجعین با توجه به وضعیت آنها، استفاده می کند. روند درمانی در این روش به گونه ای است که روانشناس متخصص به فرد کمک می کند تا الگو های فکری منفی خود را بشناسد زیرا در ۹۰ درصد مواقع، این الگوهای فکری منفی هستند که علت ایجاد افسردگی به حساب می آیند. پس از شناخت این الگوهای منفی، به مرور زمان وبا تلاش و سعی خود فرد، الگوهای فکری مثبت، جایگزین افکار منفی می شوند. می توان گفت که در این روش، سیم کشی های قدیمی و ناکارآمد مغز در حال عوض شدن با قطعات جدید و سیم کشی های نو می باشند. البته که چنین فرآیندی نیازمند زمان طولانی و تلاش مستمر خود فرد است. تحقیقات نشان داده است که استفاده از این روش، برای درمان افسردگی بسیار موثر است. در میان محققین، اثر بخشی این روش درمانی، به اندازه اثربخشی داروهای ضدافسردگی و حتی بیشتر از آن، در نظر گرفته می شود. نکته مهمی که در این درمان باید در نظر بگیرید، این است که رفتار درمانی شناختی، درمنی آسان و سریع نیست و نیازمند زمان، انرژی و تلاش خود فرد می باشد.

به گفته دکتر لیلا جبلی، درمان افسردگی یا هر یک از اختلالات دیگر نیازمند تلاش، پیگیری و انجام تمرین ها می باشد. حتی اگر دکتر جبلی، تمام روش های درمان را برای مراجعین توضیح بدهند اما خود مراجع در انجام تمرین ها ممارست نداشته باشد و تلاشی نکند، در نتیجه درمانی صورت نمی گیرد. درمان قطعی افسردگی و سایر اختلالات با کمک روانشناس و انجام تکالیف و تمرین ها از طرف مراجعین امکان پذیر است. پس این درمان، زمانی قطعی می شود که هم روانشناس و هم مراجع تلاش کنند، روانشناس با ارائه راهکارها و پروتکل های درمانی درست بر حسب نیاز های مراجع و انجام تکالیف و انجام تکالیف و تمرین ها توسط خود مراجع امکان پذیر است.

 

ورزش کردن (رفتار درمانی)

 

تحقیقات نشان داده است که ورزش کردن می تواند به اندازه دیگر روش های درمانی موثر باشد. همچنین استفاده از این روش، جزو مواردی است که دکتر لیلا جبلی تاکید بسیاری بر آن دارند، زیرا به طور طبیعی موجب کاهش افسردگی می شود. البته اثر ورزش کردن برای افسردگی ممکن است برای هر فردی متقاوت باشد اما به طور کلی برای هیچکس بی تاثیر نیست. پس می توان به جرئت گفت که داشتن فعالیت بدنی که موجب تعریق فرد شود، به کاهش علائم افسردگی کمک می کند. مکانیسم اثر ورزش بر کاهش افسردگی به این شکل است که فعالیت بدنی، موجب ترشح سروتونین (یک هورمون شیمیایی مغزی که در داروهای درمان افسردگی نیز بر ترشح این هورمون تمرکز شده است) می شود که این هورمون باعث تولید سلول های جدید در بخش هیپوکامپ مغز می شود. بخش هیپوکامپ مغزی، قسمتی است که به طور مستقیم با افسردگی افراد ارتباط  دارد.

می توان گفت که ورزش کردن به طور منظم، مانند دارو، موجب می شود که مغز سلول های خود را جوان سازی کند و این موارد به مغز توانایی رشد سلول های جدید را می دهد.

یکی دیگر از تاثیرات ورزش برای کاهش افسردگی، ترشح هورمون های شادی بخش دوپامین و ایندورفین در خون می باشد. زمانی که این هورمون های شاد کننده وارد خون می شوند، دقیقا مانند داروها عمل کرده و فرد را از خلق و خوی افسرده به سمت خلق و خوی شاد و پر انرژی سوق می دهند. از نظر دکتر لیلا جبلی، ورزش کردن یکی از اصلی ترین روش های درمان افسردگی می باشد.

 

چگونه در دوران شیردهی با استرس مقابله کنیم؟ + چه علامتی در کودک نشان دهنده ی استرس مادر است؟

ریلکسیشن و مدیتیشن (رفتار درمانی)

 

نتایج تحقیقاتی که در ده سال گذشته بر روی تاثیر ریلکسیشن و مدیتیشن بر افسردگی انجام شده است، بسیار جذاب و قابل توجه است. هم مطالعات امواج مغزی و هم مطالعات رفتارهای فرد نشان داده است که اثر ریلکسیشن بر درمان افسردگی می تواند با اثر دارو برابری کند. دکتر لیلا جبلی، با توجه به نیاز هر فرد ممکن است از جلسه سوم به بعد، روش های متفاوت ریلکسیشن را آموزش دهد. البته این روش نیازمند تمرکز بالا، زمان زیاد و تلاش خود فرد است. از ویژگی های مثبتی که این روش دارد، می توان به هزینه آن اشاره کرد که تقریبا کمترین هزینه در بین روش های درمان افسردگی، متعلق به درمان مدیتیشن و ریلکسیسن است. این تمرینات بر بخش متفاوتی از مغز از جمله ساقه مغزی، بخش های مربوط به تمرکز، بخش های مربوط به اضطراب و غیره موثر است. بنابراین علاوه بر تغییراتی که خود فرد شاهد آن است، تغییراتی در مغز وی نیز رخ می دهد که متخصصین می توانند آن را اندازه بگیرند. به همین خاطر مراجعینی که برای درمان افسردگی نزد دکتر لیلا جبلی مراجعه می کنند، می بایست انجام تمرینات ریلکسیشن را جدی بگیرند.

 

تمرین های نوروفیدبک

 

دکتر لیلا جبلی بر اساس میزان افسردگی فرد و با توجه به نیاز فرد در رابطه با درمان اختلالات نورون های مغزی و گیرنده های عصبی وی، ممکن است انجام تمرین های ذهنی تحت عنوان روش درمانی نوروفیدبک را پیشنهاد بدهد. به عبارتی چون فردی که دچار افسردگی شده است، ممکن است اختلالات عملکرد نورونی داشته باشد و یکی از تمرینات برطرف کننده این اختلالات، تمرین های نوروفیدبک می باشد، فرد را برای انجام این تمرین ها ارجاع می دهد. تنها افرادی جهت انجام تمرینات ذهنی نوروفیدبک موفق می شوند که جلسات تمرینی خود را رها نکنند و به طور مداوم و مستمر آنها را انجام دهند.

افرادی که در ایران هستند، تمرینات ذهنی را به طور حضوری انجام می دهند و دوستانی که مقیم خارج از کشور می باشند نیز می بایست در صورت نیاز، این تمرینات را در شهر یا کشور خودشان انجام دهند. یعنی انجام این تمرینات، مستلزم حضور فرد و قرار گرفتن او پشت کامپیوتر و دستگاه نوروفیدبک می باشد. البته برخی از مراجعین سوال می پرسند که آیا این تمرین ها، امواج یا برقی به مغز ساطع می کند؟ در اینجا باید بسیار قاطع پاسخ دهیم که فقط امواج مغزی ایشان، مانند ثبت کردن نوار قلب، دریافت و ثبت می شود و هیچگونه برقی به مغز فرد، وارد نمی شود. همچنین انجام این تمرین ها، نیارمند انجام یک تست اولیه به نام بیس لاین است تا میزان افسردگی فرد، بر اساس امواج مغزی او مشخص شود و نوروتراپیست، بر این مبنا، تعداد جلسات درمانی و تمرینات ذهنی نوروفیدبک را مشخص می کند تا با تلاش فرد، افسردگی او کاهش پیدا می کند. دکتر لیلا جبلی با انجام مصاحبه بالینی و تست های لازم، در صورتی که فردی نیاز به انجام تمرینات نوروفیدبک داشته باشد، وی را برای انجام تست بیس لاین نزد نوروتراپیست ارجاع می دهد.

در صورتی که نوار قلبی داده باشید، میدانید که با چسباندن تعدادی سیم بر روی سینه، روی قلب فرد فرد، امواج قلبی او بر روی نگاره ثبت می شود. بیس لاین نیز چنین کاری می کند یعنی امواج مغزی توسط گیرنده بر روی نگاره ثبت می شود. بر اساس نگاره مربوط به امواج مغزی فرد، افسردگی او مشخص می شود و تمرینات ذهنی به صورت فیلم بر روی کامپیوتر نمایش داده می شود و فرد با انجام دادن این تمرین ها با دیدن و تمرکز کردن بر تکالیف، روی نورون هایی که اختلال عملکرد دارند کار می شود و در نهایت درمان می شود.

 

دارو درمانی

 

۱۰ مزیت مهم یادگیری زبان فرانسه برای ما فارسی زبانان

شکی نیست که داروهای ضدافسردگی به تعداد بالایی از افرادی که با این بیماری درگیر هستند، کمک می کنند. این داروها با اثراتی که روی افراد می گذارند، زندگی خیلی از انسان ها را تغییر داده اند. میزان اثر بخشی داروها، متوسط در نظر گرفته می شود زیرا دارو نوعی مسکن موقت است که در کوتاه مدت تاثیر بالایی دارد اما در بلند مدت، درمان افسردگی باید با روش های دیگر نیز همراه باشد. درواقع دارو درمانی و رفتار درمانی می بایست با یکدیگر تلفیق شوند. ممکن است افراد پس از کنار گذاشتن داروها، حس کنند که افسردگی شان قوی تر شده که این حس کاملا طبیعی است. راه حل این موضوع، ادامه دادن رفتار درمانی و دیگر راهکارهای درمان است که به کمک آنها، بتوانید در مقابل افسردگی مبارزه کنید. داروها کمک می کند که در کوتاه مدت احساس بهتری داشته باشید و همراه با آن جلسات مشاوره خود را ادامه دهید تا علت و منشا افسردگی شما مشخص شود و راهکارهایی جهت رفع آنها ارائه گردد. در آن زمان، با کمک روانپزشک می توانید مصرف دارو را به تدریج کم کنید تا در نهایت دیگر نیازی به مصرف دارو نداشته باشید.

دکتر لیلا جبلی براساس میزان افسردگی فرد که به واسطه تست مشخص می گردد، در صورتی که میزان افسردگی مراجع بسیار زیاد باشد، جهت درمان قطعی به جز راهکارهای درمانی خودش، ممکن است مراجع را جهت دارو درمانی به روانپزشک نیز ارجاع دهد.

 

گروه درمانی

 

گروه درمانی از جمله درمان هایی است که خیلی کم، در ایران انجام می شود و دکتر لیلا جبلی جزو معدود روانشناسانی است که از این روش در جهت درمان مراجعین استفاده می کند. در این گروه افراد با دیدن دیگر کسانی که مثل آنها هستند، از احساس تنهایی جدا می شوند و متوجه می شوند که این مشکل تنها برای شخص آنها نیست. در جلسات گروه درمانی، راهکارها و روش های درمان افسردگی بررسی می شوند و خود شخص می تواند میزان تاثیر گذاری هر روش بر روی خودش را عنوان کند. همچنین افراد در این جلسات، با راهکارهای جدید درمانی آشنا می شوند که می بینند برای دیگران موثر بوده است. گروه درمانی موجب می شود که انگیزه درمان شدن در افراد بالا برود (با دیدن دیگر افرادی که با وجود مشغله های بسیار زیاد شغلی و زندگی، در حال انجام تکالیف و تمرین ها می باشند) و تلاش بیشتری در جهت بهبود یافتن، انجام دهند.

 

اگر جاروبرقی روشن نمیشه چیکار کنم؟

برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه زیر مراجعه نمایید: درمان افسردگی با دکتر لیلا جبلی

 

 

همه افراد می توانند برای درمان افسردگی، از دکتر لیلا جبلی کمک بگیرند. افرادی که در ایران زندگی می کنند می توانند با شماره ۰۲۱۸۸۸۸۱۹۸۴ تماس گرفته و نوبت خود را بصورت خدمات حضوری و یا بصورت تلفنی، رزرو کنند. عزیزانی که مقیم خارج از کشور می باشند نیز می بایست به اینستاگرام ما به آدرس@dr.leilajebeli  دایرکت بدهند تا ادمین ها، راهنمایی شان بکنند و بتوانند مشاوره خود را به صورت آنلاین (تصویری یا صوتی) دریافت نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا