آموزش و تحصیلبازی و سرگرمی

اختلال اضطراب فراگیر را بشناسیم

نویسنده : تحریریه افق سلامت

تاریخ انتشار: &nbsp۱۴۰۰/۱۲/۲۳

 

 

شاید تابه‌حال این حالت را تجربه کرده باشید که برای هر اتفاقی و هر انسانی نگران هستید. تصور کنید تلویزیون را روشن می‌کنید و یا در شبکه‌های اجتماعی چرخی می‌زنید و با حجمی از اخبار بد و آزاردهنده مواجه می‌شوید. از اخبار جنگ و حوادث گرفته تا گرانی و مشکلات و معضلات اجتماعی را می‌بینید و در مقابل هیچ کدام هم نمی‌توانید کاری انجام دهید! اما به یکباره حجمی از نگرانی و اضطراب را تجربه می‌کنید و از این حالت که نمی‌توانید راه‌حلی برای آن بیابید، به شدت درمانده می‌شود!
فراگیری اضطراب تقریبا چیزی شبیه این است و شما را درباره هر موضوعی به شدت نگران و مضطرب می‌کند،بدون آنکه راه حلی برای آن داشته باشید!
اختلال اضطراب فراگیر یکی از انواع اختلالات اضطرابی رایج است که طیف گسترده‌ای از افراد با آن روبه‌رو می‌شوند. در این مطلب از وبلاگ افق سلامت قصد داریم شما را با اختلال اضطراب فراگیر و علائم و نشانه‌های آن آشنا کنیم. اگر دوست دارید درباره این موضوع بیشتر بدانید و این نوع از اضطراب را بشناسید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

اضطراب چیست؟

 

پیش از آنکه درباره اختلال اضطراب فراگیر صحبت کنیم، بهتر است اضطراب را بشناسیم. شاید تابه‌حال ترس یا نگرانی را در شرایط خاصی از زندگی خود احساس کرده و یا به شوخی یا جدی، درباره اضطراب و شرایط آن مطالبی را شنیده باشید.
باید بدانید که اضطراب یکی از احساسات طبیعی در زندگی همه افراد است و اتفاقا به عنوان یک نیاز ضروری در زندگی شناخته می‌شود. اضطراب احساسی است که به صورت ترس و نگرانی در درون خودش را نشان می‌دهد و گاهی با برخی از علائم بدنی و جسمانی بروز می‌کند. وجود مقداری از اضطراب درون هر فرد بسیار طبیعی است و باعث می‌شود که در برابر خطرات و بسیاری از اتفاقات ناخوشایند و آسیب‌زننده، حفظ شود.
اما گاهی حجم و میزان این اضطراب بسیار زیاد می‌شود و زندگی طبیعی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به طوری که توان انجام هر کاری را از او می‌گیرد. در این شرایط اضطراب به عنوان یک اختلال شناسایی می‌شود و بهتر است فرایند درمان برای آن انجام گیرد.

چگونه در دوران شیردهی با استرس مقابله کنیم؟ + چه علامتی در کودک نشان دهنده ی استرس مادر است؟

اختلال اضطراب فراگیر چیست؟

اضطراب فراگیر یکی از انواع اختلالات اضطرابی است که در برخی از افراد بروز کرده و زندگی روزمره آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. بهترین تعریف از اختلال اضطراب فراگیر به این شکل بیان شده است:«اختلال اضطراب فراگیر نوعی اختلال اضطراب است که به صورت ترس و نگرانی و شدید و اغراق‌شده در برابر حوادث و اتفاقات بروز می‌کند. بدون اینکه هیچ دلیل منطقی یا علت روشنی داشته باشد.
افرادی که به این نوع اضطراب مبتلا می‌شوند، نگرانی‌ها و ترس‌های زیادی را تجربه می‌کنند و تقریبا به طور دائمی در انتظار رخ دادن یک فاجعه هستند. نگرانی این افراد شدید است و تناسبی با موقعیتی که در آن قرار گرفته‌اند، ندارد. همین اتفاق باعث می‌شود که فرد از انجام امور عادی و روزمره زندگی خود باز بماند و دچار مشکل شود.

علائم اختلال اضطراب فراگیر

این اختلال همراه با علائم و نشانه‌هایی بروز می‌یابد که با توجه به آن‌ها می‌توان به روانشناس یا درمانگر مراجعه کرد. برخی از مهم‌ترین علائم اختلال اضطراب فراگیر را می‌توان در موارد زیر جای داد:

  1. نگرانی و ترس بیش‌ازحد 
  2. دید غیرواقعی و اغراق‌آمیز نسبت به شرایط و اتفاقات
  3. تحریک‌پذیری زیاد
  4. تنش‌های عصبی
  5. تعریق زیاد
  6. لرزش درونی و بیرونی (محسوس و نامحسوس)
  7. حالت تهوع
  8. دردهای عضلانی
  9. مشکل در خوابیدن یا بیدار شدناز خواب
  10. احساس خستگی شدید
  11. سردرد زیاد
  12. مشکل در تمرکز

دلایل ابتلا به اختلال اضطراب فراگیر

 

هر یک از مشکلات روانشناختی یا اختلالات، به دلایل مشخصی رخ می‌دهد. درباره اختلال اضطراب فراگیر نیز دلایل خاصی را بیان می‌کنند که می‌توان ریشه ابتلا به این اختلال را از آن برداشت کرد. از جمله دلایل مهم برای ابتلا به اضطراب فراگیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیش بینی طلاق های ناخواسته به روش گاتمن

عوامل محیطی

تجربه برخی از عوامل محیطی باعث می‌شوند که فرد به این اختلال مبتلا شود. عواملی مانند مرگ ناگهانی یا از دست دادن عزیزان، تجربه سوءاستفاده جنسی، دزدی، تصادف شدید، جدایی والدین و …. می‌تواند این اختلال را به دنبال داشته باشد.

 

فعل و انفعالات شیمیایی مغز

 

این اختلال گاهی در نتیجه فعل و انفعالات شیمیایی در مغز اتفاق می‌افتد. زمانی که میزان ترکیبات شیمیایی در مغز کم و زیاد می‌شود، باعث بروز اختلال اضطراب فراگیر می‌شود.

 

عوامل ژنتیکی

در بسیاری از موارد، عوامل ژنتیکی عامل اصلی ابتلا به اضطراب فراگیر هستند.  بنابراین افرادی که سابقه این نوع اختلال را در زندگی خود دارند، بیش از دیگران به این اختلال مبتلا می‌شوند.

درمان اختلال اضطراب فراگیر

 

اضطراب فراگیر یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین اختلالات اضطرابی است که می‌تواند روند طبیعی زندگی فرد را دچار چالش کند. این اختلال راه‌های درمان گوناگونی دارد که برای هر فرد با توجه به شدت اختلال او متفاوت است.
برای درمان اختلال اضطراب فراگیر باید به یک درمانگر متخصص مراجعه کنید. روان درمانی از راه‌های بسیار مهم و مفیدی است که می‌توانید این اختلال را درمان کنید. بنابراین بهتر است در جلسات روان درمانی و گفت‌وگو درمانی شرکت کنید.
در برخی موارد روانشناس تشخیص می‌دهد که در کنار روان درمانی به دارو درمانی هم نیاز دارید. در این شرایط با معرفی شما به یک روانپزشک، روند دارو درمانی را هم آغاز می‌کنند. 
به خاطر داشته باشید که تجویز دارو فقط توسط دکتر روانپزشک انجام می‌گیرد و می‌بایست داروهای خود را به‌موقع مصرف کنید. دوز داروها و زمان و مدت مصرف آن‌ها را به صورت خودمختار تغییر ندهید و در زمان مناسب آن را مصرف کنید.
داروهای روان درمانی، عموما پس از گذشت 4 هفته از مصرف آن‌ها تاثرگذاری خود را نشان می‌دهند، بنابراین بهتر است در این باره صبور باشید.

بد اخلاقی و آثار شوم آن بر زندگی فرد

 


سخن آخر

 

اضطراب فراگیر یکی از اختلالات اضطرابی رایجی است که می‌تواند نظم زندگی افراد را به هم بریزد و آن‌ها در ارتباطات و زندگی خود دچار چالش‌های جدی کند. بنابراین بسیار اهمیت دارد که این اختلال را به‌موقع تشخیص داده و آن را درمان کنید. 
در این زمینه می‌توانید با مراجعه به یک مرکز روان درمانی و مشاوره اقدام کنید. مرکز مشاوره و روانشناسی افق سلامت با دارا بودن بهترین درمانگران در زمینه‌های مختلف آماده ارائه بهترین خدمات روانشناسی به شماست. فقط کافیست به سایت رسمی افق سلامت وارد شوید و درمانگر موزد نظر خود را انتخاب کنید.    

مشاهده متخصصین مشاوره و روان درمانی فردی

مشاهده خدمات مشاوره فردی و روان درمانی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا